Vés al contingut
La gerent de Ctrasa, Cristina Rico, parlant amb una membre de la secretaria de la Comissió d'Informació i Vigilància

La gerent de Ctrasa, Cristina Rico, parlant amb una membre de la secretaria de la Comissió d'Informació i Vigilància

Entrevista a Cristina Rico

Cristina Rico: "Considerem positiu el control de la CIV, ens ha fet suggeriments, comentaris  i crítiques positives que ens han ajudat"

-Ser gerent d'una empresa com Ctrasa deu ser més complicat del que es pot pensar...
Per mi, la dificultat d’una planta com aquesta radica en que és una planta industrial que treballa en continu, que no s’atura mai. Nosaltres fem un servei que l’hem de donar sempre, 24 hores, 7 dies a la setmana, exceptuant les aturades tècniques, perquè fem el manteniment correctiu i preventiu, que evidentment s’ha de fer a la instal·lació. Però durant aquests períodes, també donem el servei, perquè continuem rebent la brossa a diari. Sí que és cert que nosaltres estem sempre en el punt de mira de l’opinió pública, però crec que també es valora el fet que donem un servei públic, perquè al final tothom treu cada dia la bossa d’escombraries de casa seva, els que estan a favor i els que estan en contra de la valorització. Després de tants anys de funcionament ha quedat evidenciat que a Ctrasa es fan les coses com toca i no tenim la pressió d’haver-ho de fer bé, perquè ja ho fem tot el millor que podem. Així, penso que la dificultat de Ctrasa ve perquè és un servei públic i perquè s’ha de donar en continuo i no es pot aturar mai. 

-Què implica la gestió d'una planta de valorització energètica? Què s’ha de tenir en compte? Dèieu que és un servei públic que no pot parar, i això és una cosa a tenir en compte, però també hi deu haver d’altres coses... 
Intentem optimitzar la instal·lació funcionat amb el màxim rendiment energètic. Això vol dir que amb els residus que ens van arribant s’ha de generar el màxim d’electricitat i que la disponibilitat de la instal·lació, és a dir, les hores de funcionament, han de ser les màximes possibles. Fer funcionar la planta amb aquests requeriments és un sobreesforç tant per l’equip de manteniment, que ha d’assegurar el bon funcionament de la instal·lació, com pel d’explotació que l’ha d’operar. També s’ha de tenir en compte el tema de les emissions, hi ha un procés per depurar els gasos que surten pe la xemeneia i mai es poden sobrepassar uns valors límits, però nosaltres hem de seguir les directius marcades pel Ministeri de Medi Ambient, que ens exigeix que les emissions siguin el més baixes possibles, de vegades molt per sota dels límits legals. Els analitzadors ubicats a la xemeneia estan contínuament analitzant el fum i envien la informació a les pantalles de la nostra central de control, però també es publiquen directament a la web i es comuniquen al departament de Medi Ambient del Govern, que contínuament està supervisant l’activitat de Ctrasa.

-Però, alhora, aquestes emissions ajuden a reconduir les condicions d’incineració per treure’n el major profit, no? 
Realment la planta la porta l’autòmat, l’ordinador, que rep totes les senyals i analitza la informació, i sí que hi ha una relació directa entre aquesta informació de com està anant el procés de combustió amb el que després surt a les emissions. Hi ha una temperatura legal d’incineració, el residu ha d’estar un temps definit mínim a una temperatura concreta dins la planta. Si no arribes a aquesta temperatura, a part de fer un incompliment legal, la combustió no es faria en les condicions adequades i segurament sortirien residus mal cremats i altres que provocarien una contaminació. Com es porta a terme el procés de valorització és el que dona garanties que les emissions siguin correctes.

-Quins són els principals objectius de CTRASA?
Com a empresa de servei públic, tractar la brossa que es genera a Andorra. I per una altra banda donar servei a d’altres tipologies de residus, que no són els de la bossa de les escombraries que tots traiem cada a dia a la porta de casa, sinó també per exemple els fangs de les depuradores d’aigua, les estacions depuradores d’aigües residuals (EDAR) generen diferents residus en les diferents fases de tractament de l’aigua, i els tractem aquí. També tractem els residus càrnics, els residus hospitalaris, que es generen als centres mèdics -les tipologies perilloses s’exporten, però aquí tractem la resta-, i després tenim la deixalleria de Ctrasa que dona servei com a deixalleria industrial a totes les deixalleries comunals i als industrials del país. Ens arriben els residus i els classifiquem i preparem per exportar-los a plantes per al seu reciclatge,.

-Un objectiu com podria tenir qualsevol altra empresa, de creixement, de produir més i servir més, aquí és contradictori... No seria bo desitjar que es generin més residus.
Està clar que no. Aquí l’objectiu és més d’optimització de recursos. El tractament dels residus suposa un cost per al Govern, llavors també ho és per a totes les persones que residim en aquest país. El nostre objectiu sempre és produir electricitat amb el tractament dels residus amb un bon rendiment energètic i amb la vocació de donar un bon servei als usuaris, i que tot això sigui econòmicament viable. És a dir, que el servei es doni de la millor forma possible i també tenint en compte la despesa que això suposa.

-La CIV ha d'informar i vigilar el CTR, però vostès també ho fan...
Nosaltres enviem un informe mensual, i després un anual, estem obligats a informar de qualsevol incident puntualment... Tenim sistemes d’autocontrol i autoavaluació, es revisa que el funcionament dels aparells sigui correcte. També tenim les certificacions en les normes ISO de medi ambient i de qualitat i en la norma OSHAS de seguretat i salut en el treball, perquè és una manera de fer les coses cada vegada millor, però no deixa de ser una eina de control i anàlisis, d’analitzar com es fan les coses i detectar oportunitats de millora. També tenim un web, que al gener vam renovar amb l’objectiu d’apropar-nos a la ciutadania, on es publiquen en continu els resultats de les emissions... La CIV té el rol de control i vigilància, i està molt bé sobretot perquè hi estan representats els veïns, els comuns, i de vegades poden haver-hi coses que a nosaltres se’ns escapin i que mitjançant la CIV se’ns facin arribar. Nosaltres entenem que per l’activitat que tenim hem de tenir un autocontrol, però també considerem positiu el control extern per part de la CIV, perquè al final tot això ens pot ajudar.

-Des de fora un podria pensar que la CIV suposaria una nosa per a vostès...
Podria semblar-ho, però potser també perquè al final nosaltres som part de FEDA i del Govern, no hi ha un explotador que el seu objectiu sigui maximitzar el benefici econòmic, no estem gestionats així. Al final, si mirem enrere, el que ha suposat la CIV per nosaltres gairebé sempre ha sigut una ajuda i un reconeixement a la feina ben feta. Nosaltres sempre hem trobat en el marc de la CIV un reconeixement a la nostra feina. Així que no, no és una nosa. I també ens ha fet arribar queixes dels veïns, que d’altra manera hagués sigut més difícil que ens arribessin. Tenim l’oportunitat de tenir un representant dels veïns i poder parlar obertament amb ells, i a vegades ens han fet suggeriments, comentaris i crítiques positives que ens han ajudat. 
 

Afegeix un nou comentari

Plain text

  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.